memorabilia university

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روبات


رباتهای زیردریایی هوشمند اکتشافات اعماق آب‌ها را متحول می‌کند

رباتهای زیر دریایی امروز کاربردهای زیادی در صنایع و علوم دریایی و بویژه در اکتشافات دریایی دارند. محققان اروپایی می خواهند با طراحی این روباتها در اکتشافات دریایی تحول بزرگی ایجاد کنند. این طرح «فناوری سونار زیر آب با قابلیت تغییر مقیاس گسترده» نام دارد.

سیستمی که محققان اروپایی این طرح بکار می برند، شامل انبوه روبات های پیچیده مجهز به هیدروفون و حسگر است که زیر آب کار می کنند و می توانند به صورت انبوه مرتبط به هم کار و با فناوری سونار کف دریا را بررسی کنند.

انبوه ربات ها زیر آب، آرایه صوتی هوشمند می سازند

محققان طرح «فناوری سونار زیر آب با قابلیت تغییر مقیاس گسترده» مشغول آزمایش نمونه اولیه یکی از سیستمهای روباتیک هستند. این سیستم شامل دو جسم شناور کوچک و تعداد زیادی روباتهای زیر دریایی مجهز به دهها کامپیوتر، آب لرزه‌یاب (هیدروفون) برای دریافت موج های لرزه ای در آب و سونار برای فاصله‌یابی صوتی زیر آب هستند.

البرت کلهولت مهندس الکترونیک این طرح می گوید: «صدای "تیک تیک" که می شنوید پالسهای الکتریکی هستند. تعداد زیادی الکترود در آب هست که ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگر فاصله دارند. روی جسمهای شناور باتری‌های کوچک دو کیلوواتی قرار دادیم که موجهای صوتی (سونار) را ایجاد می‌کند. پالس سونارها در اعماق آب نفوذ می کند و در اثر برخورد با کف دریا منعکس می‌شود. هیدروفونها صداها را ضبط می کند. با تجزیه و تحلیل کامپیوتری این صداها و با کمک بازتابها می‌توانیم لایه‌های کف دریا را ببینیم و شناسایی کنیم.»

این روباتهای زیرآبی برای این طراحی شده اند تا زیر آب آرایه‌ای آکوستیک (صوتی)‌ بسازند که هوشمند، قابل کنترل و گسترده با قابلیت شکل گیری مجدد است.

به کانال تلگرام فارسی بپیوندید

محققان با تجزیه و تحلیل کامپیوتری موجهای صوتی لایه های کف دریا را می بینند

چالش اصلی، تعامل روبات‌ها با یکدیگر زیر آب است

محققان می خواهند انبوه روباتها زیر آب با یکدیگر تعامل داشته و اطلاعات را با هم ردوبدل کنند

لویس سباستیاو مهندس الکترونیک دانشگاه لیسبون که با طرح «فناوری سونار زیر آب با قابلیت تغییر مقیاس گسترده» همکاری می کند، می گوید: «یکی از اهداف ما در این طرح این بود که بیشترین تعداد ممکن از روباتهای زیردریایی را در این مجموعه داشته باشیم. بر اساس ساعتهای اتمی این کار را انجام می دهیم. هریک از روباتها به ساعت اتمی مجهز است. این کار چند سال پیش غیر ممکن بود. این ساعتهای اتمی به روباتها امکان می دهد تا بدون مشکل زیر آب حرکت کنند. چالش بعدی ما این است که این روباتها حین حرکت باید با یکدیگر هماهنگ باشند. مکان‌یاب به ما آنها امکان می دهد موقعیتشان را تشخیص بدهند.»

مزیت بزرگ این طرح، انعطاف پذیری روباتهای زیردریایی است

در فناوریهای که در حال حاضر برای اکتشاف با سونار وجود دارد به کشتی‌های بزرگ، چشمه‌های صوتی قوی و تجهیزات گران‌قیمت نیاز هست. در نتیجه عملیات به کندی پیش می رود و بسیار پرهزینه است.

اما طرح اروپایی چه مزیتهایی دارد؟ جوانی ایندیوری، محقق مهندسی کنترل و مسئول هماهنگ کننده طرح «فناوری سونار زیر آب با قابلیت تغییر مقیاس گسترده»می گوید: «این رباتها می تواند بسته به نیاز شکل خاصی به خود بگیرند. از آنجا که سیستم جمع آوری داده ها اساسا مثل یک آنتن عمل می کند انعطاف پذیری این روباتها یک مزیت بزرگ به شمار می آید زیرا مکانیزم دریافت سیگنالها را بهینه می کند.»

اکتشافات لرزه نگاری و کاوش نفت و گاز کف دریا با رباتهای زیردریایی

به گفته دانشمندان این طرح این فناوری قابل استفاده در نقشه برداری سه بعدی دریایی است و برای اکتشافات لرزه نگاری و تشخیص ویژگی‌های کف دریاها به کار می‌رود.

لوران دولون مدیر نوآوری‌های زیردریایی شرکت «خدمات نفت و گاز فرانسوی» (سی جی جی) و از محققان این طرح در این باره که این فناوری در چه حوزه هایی کاربرد دارد، می گوید: «می توانیم از آن در ساخت و ساز یا نصب تجهیزات نظارتی زیرآب استفاده کرد. در مقیاس بزرگتر برای کاوش مواد معدنی، نفت و گازِ کف دریا به کار می رود.»

محققان می گویند که کاربردهای دیگر شامل عملیات جستجو و نجات، خبرگیری از محیط زیست، عملیات تجسس، یافتن مکان نشت نفت، ماهی گیری و باستان شناسی زیر دریا است

  • asena original
  • ۰
  • ۰

پروژه ماریو

«ماریو» رباتی که به بیماران مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند

پروژه ماریو، یکی از جدیدترین پروژه‌های تحقیقاتی اتحادیه اروپا است که توسط کنسرسیومی از موسسات علمی و صنعتی در اروپا و به رهبری «دانشکده پرستاری دانشگاه ملی ایرلند» در حال انجام است. «ماریو» نام ربات این پروژه است که برای کمک رساندن به سالخوردگان و بیماران مبتلا به زوال عقل طراحی شده و می‌تواند با آنها صحبت کند، موسیقی پخش کند، اخبار روزانه را برایشان بخواند و اطلاعات وضعیت سلامتی‌شان را ضبط و نگهداری کند.

هدف این پروژه فراهم آوردن زندگی فعال و سالم برای سالخوردگان و افرادی است که بیماری های زوال عقل دچار می‌شوند و تحقیقات آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است.

پشتیبانی مالی این پروژه را برنامه تحقیقاتی و نوآوریچشم انداز ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا (European Union’s Horizon 2020) به عهده گرفته است.

بیماری زوال عقل چیست و یک ربات چگونه می‌تواند به آنان کمک کند؟

زوال عقل یا «خردسودگی»، اختلال مزمن و گاهی حاد است که در پی بیمار شدن بخشی از مغز ایجاد میشود و با تغییر شخصیت، کاهش مهارت‌های ارتباطی، سردرگمی و عدم تشخیص زمان و مکان، اختلال حافظه و ضعف تشخیص و داوری همراه است.

آلزایمر یکی از شایع‌ترین انواع «زوال عقل» است اما تنها نوع آن نیست و این بیماری می‌تواند به دلایل دیگری نظیر سکته مغزی، از بین رفتن بافت مغز یا بیماری‌هایی نظیر «پیک» به‌وجود آید.

ماریو توسط دانشمندان پروژه تحقیقاتی اروپا طراحی شده و در انگلیس، ایتالیا و ایرلند برای دستیاری و کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل و سالخوردگان آزمایش شده است.

این ربات در مواردی می‌تواند حتی برای لحظاتی بخش‌هایی از حافظه‌ بیمارانی که از مدت‌ها پیش ابتلایشان به نوع پیشرفته زوال عقل تشخیص داده شده را بیدار کند.

آدام سانتورلی، مهندس الکتریک از دانشگاه ملی ایرلند می‌گوید: « بیماران مبتلا به زوال عقل ممکن است حتی فعالیت‌های ضروری روزمره خود را فراموش کنند، اما (با کمک ماریو) تمام کلمات آهنگ‌هایی را که مربوط به دوران جوانی‌شان است به خاطر میاورند. بسیار صحنه زیبایی است و آنها واقعا خوشحالند.»

جان کوون، پرستار مرکز مراقبت‌های ویژه «سنت برندان» نیز اضافه می‌کند: «بجز موسیقی، این ربات می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد. مثلا به حرف زدن بیماران کمک می‌کند. آنها با دیدن این ربات فهمیدند که قابلیت انجام چه کارهایی را دارد و از این موضوع شگفت‌زده شدند.»

اثرات زوال عقل را می‌توان با انجام کوچکترین تغییرات در «درک از خود» و «تحریک مغزی» کاهش داد. در واقع نقش ماریو نیز همین است. البته محققان می‌گویند که این مهم به آسانی به دست نیامده است.

آدام سانتورلی می‌گوید: «حتی امر ساده‌ای مانند انتخاب گزینه پخش موسیقی یا سبک آن برای بیماران مبتلا به زوال عقل می‌تواند چالش برانگیز باشد. در آزمایشات اولیه ما فکر می‌کردیم که کار ساده‌ای است اما فهمیدیم که این موضوع برای بیماران مبتلا به این بیماری بسیار مشکل است. این یک فرآیندی تعاملی بود. در ابتدا چیزی را طراحی می‌کردیم که در تست‌ها مشخص می‌شد که خیلی پیچیده است. دوباره بازمی‌گشتیم و با مهندسان نرم‌افزار بر روی ویرایش و ساده کردن موارد مختلف برای بیماران زوال عقل کار می‌کردیم.»

پژوهشگران پروژه ماریو انتظار دارند که این ربات با همراهی، ایفای نقش دستیار و نظارت و ثبت رفتارهای رومزه و سلامتی به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زوال عقل کمک کند.

اودوهرتی، یک بیمار مبتلا به زوال عقل است او درباره ماریو می‌گوید: «من در حال حاضر نمی‌توانم به یاد بیاورم که چه ساعتی از روز است؛ در چه ساعتی باید صبحانه بخورم یا به دستشویی بروم. این ماشین به من کمک می‌کند که اطلاعات لازم را برای کارهایی که می‌خواهم انجام دهم به دست بیاورم.»

محققان به این موضوع اذعان دارند که یک ربات هیچگاه نمی‌تواند جای مراقبت‌های انسانی را بگیرد. اما اضافه می‌کنند که ربات‌ها قادر به کمک رساندن به بیماران مبتلا به زوال عقل برای مشکلاتی نظیر تنهایی و انزوا هستند.

بیشتر بخوانید:

سالی ولان، محقق پرستار از دانشگاه ملی ایرلند می‌گوید: «در یک مورد بیمار مردی با زوال عقل پیشرفته داشتیم. او تمام روز را به تنهایی در راهروها قدم می‌زد و با کسی ارتباط برقرار نمی‌کرد. اما با ماریو و اپلیکیشن بازی، این بیمار می‌نشیند و نقاشی می‌کند. او حتی تا ۴۰ دقیقه با او نقاشی کرده است. »

محققان امیدوارند که تا ۵ یا ۶ سال آینده بتوانند فناوری ماریو را به بازار ارائه کنند. اما دیمنا کیسی، محقق پروژه پرستاری و نگهداری از سالخوردگان و رابط پروژه ماریو از دانشگاه ملی ایرلند امیدوار است که حتی زودتر از این زمان به این مهم دست یابند. او می‌گوید: «سرعت پیشرفت ما در فناوری (ماریو) به‌دلیل نوآوری‌ها بسیار بالاست و شاید زودتر از موعد آماده شود. اگرچه پیش از ارائه به بازار باید تنظیمات ان را دقیق و کامل کنیم.»

  • asena original
  • ۰
  • ۰

خودکار

خودکاری که نوشته‌ها را ذخیره می‌کند 
 

یک شرکت ایتالیایی، خودکار هوشمندی ابداع کرده است که می‌تواند نوشته‌ها را برای دانلود ذخیره کند. شرکت ایتالیایی «مول‌اسکین» (Moleskine)، سال‌ها سعی داشته ارتباطی میان نوشتن آنالوگ و پرونده‌های دیجیتالی ایجاد کند.


 در سال 2016 این شرکت، مجموعه نوشتاری هوشمند خود را به صورت یک خودکار 200 دلاری به همراه کاغذ و اپلیکیشن هوشمند اختصاصی آن تولید کرد که هرچه نوشته یا رسم می‌شد را مستقیما ارسال می‌کرد و عملکرد آن تا هنگامی بود که در نزدیکی تلفن همراه هوشمند یا تبلت قرار داشت.
اما ابزار نوشتاری جدید این شرکت، با ذخیره نوشته‌ها به صورت آفلاین تا هنگام اتصال دوباره به تلفن همراه هوشمند یا تبلت، شما را از آنها بی‌نیاز می‌کند. این ابزار می‌تواند برای موقعیت‌های شلوغ مانند قطار، بیرون از منزل و در نور کم که بیرون آوردن ابزار نوشتاری دشوار است، مفید باشد. برخلاف خودکار مجموعه نوشتاری هوشمند، این خودکار جدید یک برآمدگی روی سرپوش خود دارد که به آرامی روی دفترچه حرکت می‌کند؛ البته درصورتی که از مجموعه نوشتاری هوشمند شرکت «مول اسکین» استفاده کنید

  • asena original
  • ۰
  • ۰

هوش مصنوعی2

هوش مصنوعی می تواند فکر شما را بخواند 
 

محققان ژاپنی به فناوری هوش مصنوعی تازه‌ ای دست یافته اند که با تحلیل اطلاعات حاصل از اسکن مغز، می تواند در خصوص طرز فکر و اندیشه‌ های افراد، اطلاعات مدون ارائه ‌دهد.

 به گزارش از "دیجیتال ترندز" این سیستم هوشمند ابتدا داده ‌های مربوط به ام‌آرآی مغز هر فرد را دریافت می‌کند و با بررسی تصاویر اسکن شده مغز از این طریق می‌تواند با ارائه گزارش مکتوب شرح دهد که فرد به چه چیزی می اندیشیده است و نظرات و دیدگاه‌ هایش در آن لحظه مشخص چه بوده است.
هدف از انجام این پژوهش دردانشگاه اوچا نومیزو مشخص شدن این موضوع است که مغز چگونه اطلاعات خود را در مورد آنچه که در پیرامونش اتفاق می افتد، تجزیه تحلیل و ارائه می‌دهد، برای نیل به این هدف الگوریتمی طراحی شد که درک و تفسیر فعالیت‌ های مغز انسان به صورت مکتوب را میسر می سازد. گرچه این سیستم هوشمند هنوز در مراحل اولیه طراحی و نهایی شدن قرار دارد، اما در آینده نه چندان دور می‌توان از این فناوری هوشمند برای تسهیل تعامل مغز انسان و رایانه ‌ها و دسترسی دقیق به آنچه در مغز افراد در جریان است، بهره گرفت. اضافه براین از این روش می‌توان برای ساده سازی روند فهم دانشمندان از فرآیند پردازش اطلاعات گوناگون مانند اطلاعات بصری، صوتی، معنایی، زبانی، احساسی و... توسط مغز استفاده کرد

  • asena original
  • ۰
  • ۰

دستکش برقی

 دستکش برقی نمی گذارد دست شما حتی در هوای بسیار سرد یخ بزند
 

همانطورکه می دانید گرم نگه داشتن دست ‌ها در سرمای زمستان، آن هم در هوای بسیار سرد چندان ساده‌ نیست، اما اکنون شرکت ریون با تولید دستکش برقی مقاوم در برابر سرمای زیاد و یخبندان، خیال همه را از این بابت راحت کرده است.

این دستکش برقی از پارچه با دوام نفوذ ناپذیر تولید شده و بخش عمده آن را چرم تشکیل می دهد. اضافه بر این زیپ ضدآب این دستکش نه تنها به هنگام بارش باران و برف از نفوذ آب در آن جلوگیری می کند بلکه به دست کردن این دستکش را نیز آسان می سازد. این دستکش دارای یک بند هم هست که برای بستن دستکش به دور دست استفاده می شود و از گم شدن آن جلوگیری می کند. در این دستکش یک باتری قابل شارژ ۴/۷ ولتی تعبیه شده که دمای داخل آن را در سه حالت درجه گرمای کم، متوسط و بالا تنظیم می کند. در ضمن در صورت قرار گرفتن این دستکش در وضعیت گرمای کم یک بار شارژ باتری آن برای8 ساعت استفاده کافی خواهد بود. در حالت متوسط باتری برای 5 ساعت و در حالت تولید گرمای بالا برای ۵/ ۲ ساعت قابل استفاده است. لایه بیرونی این دستکش از یک عایق مصنوعی ضد نفوذ هوای سرد پوشانده شده که حتی در صورت به پایان رسیدن شارژ باتری باز هم دست را گرم نگه می دارد. چرم این دستکش از پوست بز تهیه شده و با استفاده از یک پوسته مجزا این دستکش ضدآب، سرما و باد شده است. 
 

  • asena original
  • ۰
  • ۰

فناوری پوشیدنی

فناوری پوشیدنی دارد راه خود را تقریباً به همه صنایع باز می‌کند. بهترین نمونه‌های فناوری پوشیدنی، اسکلت‌های بیرونی هستند که به ویژه به سالمندان که دچار ضعف ماهیچه‌ها و درد مفاصل هستند در راه رفتن کمک می‌کنند. نمونۀ خوب دیگری از کاربرد نوآوری‌های شبیه به اسکلت بیرونی برای پشتیبانی و کمک به افراد، صندلی پوشیدنی Archelis ساخته شده به دست شرکت ژاپنی NITTO است. این اسکلت بیرونی بسیار شبیه به صندلی پوشیدنی Chairless Chair ساختۀ شرکتی مستقر در زوریخ است و صنایع پزشکی را هدف قرار داده است. این اسکلت بیرونی در همکاری با مرکز مهندسی پزشکی پیشروی دانشگاه Chiba، شرکت Hiroaki Nishimura Design و شرکت Japan Polymer Technology ساخته شده است. جراحان طی ساعت‌های طولانی جراحی به حالت نیم‌خیز می‌ایستند که می‌تواند پاهای آنها را واقعاً خسته کند و سازندگان با ایدۀ کمک به جراحان در این شرایط یک اسکلت بیرونی صندلی را ساخته‌اند. با این اسکلت بیرونی جراحان می‌توانند برای راحتی بیشتر هنگام جراحی پاها را به هر میزان خم کرده و در حالت‌هایی همچون نشسته، نیم‌خیز و … قرار گیرند. Archelis از قسمت بالای ران، ساق‌ها و مفاصل زانو حمایت می‌کند که در نتیجه از پایین‌تنۀ شما پشتیبانی می‌کند. صندلی پوشیدنی Archelis تنها در صنایع پزشکی سودمند نیست بلکه در بخش‌های دیگر که کار نیازمند ایستادن‌های طولانی مدت است نیز می‌تواند بکار گرفته شود. همچنین نمی‌توان گزینۀ بکارگیری آن در زندگی معمولی را نیز حذف کرد. سالمندان از چنین اسکلت بیرونی که هنگام راه‌رفتن به آنها امکان استراحت بدهد بسیار بهره خواهند برد.
  • asena original
  • ۰
  • ۰

فناوری یاری رسان

عینک های هوشمند برای افراد نابینا:


عینک هوشمندی که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد تهیه شده است، برای حفظ اندک بینایی باقیمانده در چشم افراد نابینا است. با استفاده از ترکیبی از دوربین های دیجیتال و صفحه نمایش آنها این توانایی را خواهند یافت تا اشیا نزدیک را آسان تر تشخیص دهند.این عینک ها مجهز به دوربین های سه بعدی است که می توانند ساختار و موقعیت اشیا نزدیک را شناسایی کنند. به کمک یک نرم افزار، این اطلاعات پردازش شده و در نهایت پس زمینه های اضافی حذف شده و تصویری شفاف برای نمایش به کاربر تهیه می شود.

کنتراست این تصاویر بالاست تا در نهایت تصویری شفاف روی عینک نقش ببندد. این کار به فرد نابینا اجازه می دهد در نهایت تصاویری واضح را مشاهده کنند. که این تکنولوژی برای کسانی که هنوز دید اندکی در چشم دارند، می تواند مفید باشد. این عینک نمی تواند جایگزین قدرت بینایی شود که قبلا وجود داشته اما می تواند میزان آگاهی فرد را نسبت به آنچه در فضای اطراف روی می دهد، افزایش دهد.

در مرکز تحقیقات مکزیک هم محققان برای افراد نابینا و کم بینا عینک های ویژه ای ساخته اند. هدف از این پروژه تبدیل کردن عینک به وسیله ای جهت یاب است که فرد به کمک آن می تواند بدون برخورد با موانع ثابت یا متحرک به راحتی از نقطه ای به نقطه ی دیگر برود. عینک ها با ترکیب فناوری فراصوت، حسگر های صوتی و راهنمای موقعیت یاب، موانع را تشخیص می دهند و با استفاده از صدا، کاربر را از وجود آن ها آگاه می کنند. نکته ای که باعث تمایز این نمونه مکزیکی می شود، استفاده از فناوری فراصوتی و در نتیجه قابلیت تشخیص موانع شفاف است.

ویلچر با قابلیت بالارفتن صندلی:

نیکولاس بون هوم میوآ (Nicolas) این ویلچر را طراحی کرده است.چرخهای عقب این ویلچر بزرگترهستند ومحورهای آن به گونه ای طراحی شده که به افراد دارای توانائی حرکتی کم کمک می کند تا بتوانندخودرابالا برده وازسطح زمین جدا کنند. با این نوع ویلچرفردقادراست به اشیائی که دربلندی قراردارند، دسترسی پیداکند.

ویلچرکشوئی Combed:

معمولا"حرکت ازتختخواب به ویلچروبالعکس برای افرادناتوان کاری مشکل بوده وآنها راازنظرجسمی به چالش کشانده وآنان را مجبورمی کند تابرای رفع نیازهای اساسی خودبه دیگران وابسته باشند. اما برای یافتن راه حل این مشکل ، پاتریک دکر(Patrick Decker ) واحدی چندکاره به نام “Combed” اختراع کرده که درموقع نیاز، می توان قسمت کشوئی آن را اززیرقالب U شکل تخت بیرون کشید تا بدون اتلاف وقت وزحمت زیاد به شکل ویلچردرآید.

عصای هوشمند smart cane:

آخرین نسخه عصای هوشمند، SmartCane نام گرفته و محصول «گروه فناوری‌های کمکی» در «موسسه فناوری» دهلی‌ نو است. این عصای هوشمند برای کمک به کاربران در شناسایی موانع بالاتر از سطح زانو و ممانعت از تصادف‌ها طراحی شده است.با استفاده از حسگرهایی موانع را تا فاصله سه متری شناسایی می‌کند. این حسگرها می‌توانند جسمی به عرض سه سانتی‌متر را شناسایی کنند و سازگارپذیر نیز هستند. این بدین معناست که افراد با قدهای مختلف و دارای سبک‌های متفاوت گرفتن عصا می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. ابزار ابداعی به بخش فوقانی یک عصای سفید تاشدنی استاندارد متصل می‌شود.عصا امواج فراصوت را ارسال می‌کند و زمانی که این امواج به سوی آن باز می‌گردند، جهت آگاه‌کردن کاربر از حضور یک مانع پیش‌رو مرتعش می‌شوند. الگوها و شدت‌های متفاوت ارتعاش به کاربر امکان تعیین دوربودن جسم را می‌دهند.

ساعت هوشمند Dot: 

اولین ساعت هوشمند بریل در جهان است. این وسیله در مقایسه با دیگر ابزارهای الکترونیکی خط بریل کاربرد بیشتری داشته و هزینه به مراتب کمتری برای افراد نابینا به همراه دارد. Dot به فرد نابینا کمک می کند در هر زمانی به پیام ها، توییت ها و حتی کتاب ها دسترسی داشته باشد.از لحاظ فنی، این ابزار با شش نقطه در چهار ستون کار می کند که تمامی این نقاط روی صفحه نمایش ساعت هوشمند قرار گرفته است. این نقطه ها بالاتر و پایین تر می رود تا در هر زمانی چهار حرف مخصوص بریل را شکل دهد. این وسیله می تواند به راحتی از طریق بلوتوث به هر گوشی هوشمندی متصل شده و سپس متن مربوط به ایمیل یا پیام را برای صاحبش به خط بریل تبدیل کند.

متن خوان انگشتی:

این وسیله کوچک به افراد معلول کمک می کند تا به راحتی متون و نوشته های خود را بخوانند. این ابزار دو کاربرد دارد؛ افراد با کمک آن می توانند متن های نوشته شده روی یک کتاب یا ابزار الکترونیکی مانند گوشی همراه یا لپ تاپ را به راحتی مطالعه کنند؛ همچنین به عنوان ابزار ترجمه زبان نیز استفاده می شود.فرد می تواند این وسیله را دور انگشت خود قرار داده و پس از اشاره به بخشی از کتاب یا نوشته آن را به راحتی مطالعه کند. دوربین کوچکی روی متن خوان انگشتی قرار دارد که متن مد نظر را اسکن کرده و پس از شناسایی کلمات، آن را به یک پیام صوتی تبدیل می کند. این وسیله از طریق لرزش به خواننده اطلاع می دهد که چه زمانی در ابتدا یا انتهای خط قرار دارد یا این که چه زمانی به خط بعدی برود.

ابزار کمکی غذاخوری:

وسیله ای است که هنگام غذا خوردن به فرد دارای معلولیت های حرکتی کمک کرده و با وصل شدن به قاشق یا چنگال او باعث می شود خوردن غذا راحت تر شود. این ابزار بیشتر برای بیمارانی مناسب است که از امراضی همچون پارکینسون رنج می برند یا وجود دیگر اختلالات حرکتی موجب لرزش دستان آنها می شود. این وسیله کوچک، لرزش دست فرد بیمار را تا 70 درصد کاهش داده و موجب می شود محتویات قاشق به راحتی وارد دهان بیمار شود. در کنار این وسیله یک دستگیره ثابت کننده، یک شارژر و سه قاشق در اندازه های مختلف قرار دارد.هر بار شارژ کردن این دستگاه می تواند برای چند وعده غذایی استفاده شود.

فناوری

 

یاری رسان


  • asena original
  • ۰
  • ۰

فناوری

یک شرکت اتریشی کفی هوشمندی به نام «استاپ‌ وان» برای استفاده در کفش ‌های عادی تولید کرده که در بافت آن حسگرهای پیشرفته ‌ای برای جمع‌ آوری اطلاعات در مورد سلامت استفاده کننده از این کفی هوشمند وجود دارد.


 به گزارش دیجیتال ترندز، این حسگرها با بررسی شیوه راه رفتن، نحوه توزیع وزن پا، شیوه تحرک و موقعیت ‌های جغرافیایی فرد، داده ‌های مفیدی را در مورد وزن، میزان کالری مصرف شده، فعالیت ‌های روزمره، وضعیت کلی فرد و هرگونه فشار بر ساختار اسکلت او را جمع ‌آوری می‌کنند. این اطلاعات در نهایت به یک برنامه تلفن همراه منتقل شده و در قالب داده ‌های قابل درک و سامان یافته در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. شرکت سازنده این کفی هوشمند کفش مدعی است با استفاده از آن، شناسایی مشکلات موضعی بدن افراد امکان پذیرخواهد بود و از این طریق می‌توان برای حل مشکلاتی همچون کمردرد، پا درد، درد چانه، تنظیم حرکات پا، حل مشکل ناهنجاری ‌های پا، ناهماهنگی‌ های ستون فقرات و ضعف عضلانی اسکلت بدن انسان اقدام نمود. شرکت سازنده "استاپ ‌وان" را یک فیزیوتراپیست همراه معرفی کرده است

  • asena original