memorabilia university

  • ۰
  • ۰

فناوری یاری رسان

عینک های هوشمند برای افراد نابینا:


عینک هوشمندی که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد تهیه شده است، برای حفظ اندک بینایی باقیمانده در چشم افراد نابینا است. با استفاده از ترکیبی از دوربین های دیجیتال و صفحه نمایش آنها این توانایی را خواهند یافت تا اشیا نزدیک را آسان تر تشخیص دهند.این عینک ها مجهز به دوربین های سه بعدی است که می توانند ساختار و موقعیت اشیا نزدیک را شناسایی کنند. به کمک یک نرم افزار، این اطلاعات پردازش شده و در نهایت پس زمینه های اضافی حذف شده و تصویری شفاف برای نمایش به کاربر تهیه می شود.

کنتراست این تصاویر بالاست تا در نهایت تصویری شفاف روی عینک نقش ببندد. این کار به فرد نابینا اجازه می دهد در نهایت تصاویری واضح را مشاهده کنند. که این تکنولوژی برای کسانی که هنوز دید اندکی در چشم دارند، می تواند مفید باشد. این عینک نمی تواند جایگزین قدرت بینایی شود که قبلا وجود داشته اما می تواند میزان آگاهی فرد را نسبت به آنچه در فضای اطراف روی می دهد، افزایش دهد.

در مرکز تحقیقات مکزیک هم محققان برای افراد نابینا و کم بینا عینک های ویژه ای ساخته اند. هدف از این پروژه تبدیل کردن عینک به وسیله ای جهت یاب است که فرد به کمک آن می تواند بدون برخورد با موانع ثابت یا متحرک به راحتی از نقطه ای به نقطه ی دیگر برود. عینک ها با ترکیب فناوری فراصوت، حسگر های صوتی و راهنمای موقعیت یاب، موانع را تشخیص می دهند و با استفاده از صدا، کاربر را از وجود آن ها آگاه می کنند. نکته ای که باعث تمایز این نمونه مکزیکی می شود، استفاده از فناوری فراصوتی و در نتیجه قابلیت تشخیص موانع شفاف است.

ویلچر با قابلیت بالارفتن صندلی:

نیکولاس بون هوم میوآ (Nicolas) این ویلچر را طراحی کرده است.چرخهای عقب این ویلچر بزرگترهستند ومحورهای آن به گونه ای طراحی شده که به افراد دارای توانائی حرکتی کم کمک می کند تا بتوانندخودرابالا برده وازسطح زمین جدا کنند. با این نوع ویلچرفردقادراست به اشیائی که دربلندی قراردارند، دسترسی پیداکند.

ویلچرکشوئی Combed:

معمولا"حرکت ازتختخواب به ویلچروبالعکس برای افرادناتوان کاری مشکل بوده وآنها راازنظرجسمی به چالش کشانده وآنان را مجبورمی کند تابرای رفع نیازهای اساسی خودبه دیگران وابسته باشند. اما برای یافتن راه حل این مشکل ، پاتریک دکر(Patrick Decker ) واحدی چندکاره به نام “Combed” اختراع کرده که درموقع نیاز، می توان قسمت کشوئی آن را اززیرقالب U شکل تخت بیرون کشید تا بدون اتلاف وقت وزحمت زیاد به شکل ویلچردرآید.

عصای هوشمند smart cane:

آخرین نسخه عصای هوشمند، SmartCane نام گرفته و محصول «گروه فناوری‌های کمکی» در «موسسه فناوری» دهلی‌ نو است. این عصای هوشمند برای کمک به کاربران در شناسایی موانع بالاتر از سطح زانو و ممانعت از تصادف‌ها طراحی شده است.با استفاده از حسگرهایی موانع را تا فاصله سه متری شناسایی می‌کند. این حسگرها می‌توانند جسمی به عرض سه سانتی‌متر را شناسایی کنند و سازگارپذیر نیز هستند. این بدین معناست که افراد با قدهای مختلف و دارای سبک‌های متفاوت گرفتن عصا می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. ابزار ابداعی به بخش فوقانی یک عصای سفید تاشدنی استاندارد متصل می‌شود.عصا امواج فراصوت را ارسال می‌کند و زمانی که این امواج به سوی آن باز می‌گردند، جهت آگاه‌کردن کاربر از حضور یک مانع پیش‌رو مرتعش می‌شوند. الگوها و شدت‌های متفاوت ارتعاش به کاربر امکان تعیین دوربودن جسم را می‌دهند.

ساعت هوشمند Dot: 

اولین ساعت هوشمند بریل در جهان است. این وسیله در مقایسه با دیگر ابزارهای الکترونیکی خط بریل کاربرد بیشتری داشته و هزینه به مراتب کمتری برای افراد نابینا به همراه دارد. Dot به فرد نابینا کمک می کند در هر زمانی به پیام ها، توییت ها و حتی کتاب ها دسترسی داشته باشد.از لحاظ فنی، این ابزار با شش نقطه در چهار ستون کار می کند که تمامی این نقاط روی صفحه نمایش ساعت هوشمند قرار گرفته است. این نقطه ها بالاتر و پایین تر می رود تا در هر زمانی چهار حرف مخصوص بریل را شکل دهد. این وسیله می تواند به راحتی از طریق بلوتوث به هر گوشی هوشمندی متصل شده و سپس متن مربوط به ایمیل یا پیام را برای صاحبش به خط بریل تبدیل کند.

متن خوان انگشتی:

این وسیله کوچک به افراد معلول کمک می کند تا به راحتی متون و نوشته های خود را بخوانند. این ابزار دو کاربرد دارد؛ افراد با کمک آن می توانند متن های نوشته شده روی یک کتاب یا ابزار الکترونیکی مانند گوشی همراه یا لپ تاپ را به راحتی مطالعه کنند؛ همچنین به عنوان ابزار ترجمه زبان نیز استفاده می شود.فرد می تواند این وسیله را دور انگشت خود قرار داده و پس از اشاره به بخشی از کتاب یا نوشته آن را به راحتی مطالعه کند. دوربین کوچکی روی متن خوان انگشتی قرار دارد که متن مد نظر را اسکن کرده و پس از شناسایی کلمات، آن را به یک پیام صوتی تبدیل می کند. این وسیله از طریق لرزش به خواننده اطلاع می دهد که چه زمانی در ابتدا یا انتهای خط قرار دارد یا این که چه زمانی به خط بعدی برود.

ابزار کمکی غذاخوری:

وسیله ای است که هنگام غذا خوردن به فرد دارای معلولیت های حرکتی کمک کرده و با وصل شدن به قاشق یا چنگال او باعث می شود خوردن غذا راحت تر شود. این ابزار بیشتر برای بیمارانی مناسب است که از امراضی همچون پارکینسون رنج می برند یا وجود دیگر اختلالات حرکتی موجب لرزش دستان آنها می شود. این وسیله کوچک، لرزش دست فرد بیمار را تا 70 درصد کاهش داده و موجب می شود محتویات قاشق به راحتی وارد دهان بیمار شود. در کنار این وسیله یک دستگیره ثابت کننده، یک شارژر و سه قاشق در اندازه های مختلف قرار دارد.هر بار شارژ کردن این دستگاه می تواند برای چند وعده غذایی استفاده شود.

فناوری

 

یاری رسان


  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • asena original

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی